“Bij de keuze van een specialist is leidend hoe die zich online profileert en mij de mogelijkheid biedt om online een afspraak te boeken op een moment dat het mij uitkomt”.

Een jonge consultant geeft haar reactie op een ervaren advocaat die  ‘juridische kunde’ noemt als de bepalende succesfactor. Ze verbaasd zich daarover. Net als over het feit dat advocaten vaak denken een klant te helpen met een juridische oplossing. Zij wil geen ‘oneway’ advies maar samen kiezen voor de beste oplossing. Ze zoekt een verbintenis op persoonsniveau voordat ze haar problemen toevertrouwt. Een specialist die betrokken is bij haar zaak alsof het zijn zaak is. Die snel reageert op een appje en waarmee je even kunt sparren zonder dat direct de teller gaat lopen. En waarbij ze wederzijds een gevoel van respect ervaart.

Legal mindshift

Tegemoetkomen aan deze (potentiële) klantgroep vraagt om een ‘legal mindshift’. De nieuwe generatie professionals is oprecht geïnteresseerd, weet wat hij wil, is ambitieus en zeker van zichzelf. Ze stellen regelmatig de ‘waarom vraag’ en zijn niet terughoudend vanwege leeftijd of status. Ze werken graag samen, leren gaandeweg, zien snel hoe een situatie in elkaar zit en anticiperen. Nieuwe media en digitale middelen zijn een essentieel onderdeel van hun leven. Ze zijn ‘connected’, zeer sociaal en succesvol in het maken van een verbinding op persoonsniveau.

1+1=3

Jonge advocaten hebben dit ook in de genen. De normen voor goed functioneren worden helaas vaak nog op een traditionele manier bepaald. In plaats daarvan kan de ervaren advocaat zich open stellen voor het delen van kennis en stimuleren om experimenterend te leren. Wederzijds en met respect. Beide doelgroepen hebben een eigen kijk op het leven en aanvullende kwaliteiten. Het respecteren, waarderen en toepassen daarvan maakt een team en kantoor sterker.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Trusted advisor

Gebruik je hersens!

“Structurele veranderingen op de markt houden de advocatuur in de greep. Empathische vaardigheden en creativiteit zijn volgens ABN Amro sectorbankier Han Mester sleutelwoorden voor professionals in de zakelijke dienstverlening”. Quote uit het Advocatenblad-artikel ‘Advocaten zijn Lees verder…